to google analytics ergaleio

Το Google Analytics αποτελεί ένα εξαιρετικό εργαλείο μέτρησης επιδόσεων των ιστοσελίδων και χρησιμοποιείται από επαγγελματίες του Internet Marketing.

Παρότι σήμερα υπάρχουν στην ελεύθερη διαδικτυακή αγορά αμέτρητα ψηφιακά εργαλεία, το «παιδί» της Google, κατέχει τη πρώτη θέση στις προτιμήσεις, αφού παρέχει πλήρη επίβλεψη και ανάλυση των συλλεγόμενων δεδομένων, ακόμα και σε πραγματικό χρόνο.

Κάθε λογαριασμός (account) στη πλατφόρμα Analytics, έχει τη δυνατότητα να συνδεθεί με έως και 50 διαφορετικές ιστοσελίδες, με 25 εικόνες (views) ανά σελίδα. Ανάλογα, με την ιδιότητα που προσθέτουμε προς παρακολούθηση και ανάλυση (ιστότοπος, εφαρμογή ή συσκευή), παράγεται ένας μοναδικός κωδικός παρακολούθησης ιδιότητας (tracking code). Οι εικόνες του λογαριασμού για το property, είναι αυτές μέσω των οποίων μπορούμε να έχουμε πρόσβαση στις παραγόμενες αναφορές πχ. την επισκεψιμότητα του ιστοτόπου. Η οργάνωση που περιγράψαμε, σαφώς δεν είναι και τόσο εύκολη για έναν αρχάριο χρήστη, είναι όμως απαραίτητη για να μπορεί να υπάρχει η ορθή και πλήρης παρακολούθηση των στοιχείων που μας ενδιαφέρουν. Η συλλογή των δεδομένων, που αξιολογούνται από τα παραπάνω reports είναι και η ουσία της χρήσης του Google Analytics, αφού μας δείχνουν τάσεις, προτιμήσεις, συμπεριφορές και ανάλογα μας βοηθούν να διαμορφώσουμε τη σωστή στρατηγική για τη προώθηση της επιχείρησής μας.

Οι πληροφορίες που πηγάζουν από τη χρήση της πλατφόρμας Analytics ουσιαστικά αφορούν σε 4 κύριες κατηγορίες:
1. Την επισκόπηση κοινού (μέσω της οποίας βλέπουμε τη δηλωμένη τους γλώσσα, τα ενδιαφέροντά τους, τον περιηγητή που χρησιμοποιούν, τη συσκευή που έχουν, τη διαδρομή που ακολούθησαν για να έρθουν στην ιστοσελίδα κτλ)
2. Την απόκτηση (μέσω της οποίας έχουμε πληροφόρηση για τη κίνηση της ιστοσελίδας μας, πως οδηγείται ο επισκέπτης, μέσα από ποιες πηγές οργανικές ή μή, κτλ)
3. Τη συμπεριφορά (μέσω της οποίας παρακολουθούμε τη συμπεριφορά των χρηστών, πόσο χρόνο κάθονται στη σελίδα, πόσες και ποιες σελίδες επισκέπτονται, το βαθμό «φυγής», τη σελίδα εισόδου και εξόδου όπως ακόμα και τη ταχύτητα της εκάστοτε σελίδας σε σχέση με τους επισκέπτες της κ.α)
4. Τις μετατροπές (μέσω των οποίων μετρώνται στοιχεία σε σχέση με τις επιθυμητές ενέργειες των επισκέψεων, πως περιηγείται ο επισκέπτης, που καταλήγει, εάν πραγματοποιεί την επιθυμητή ενέργεια και συνεπώς γίνεται επιτυχώς πελάτης μας, ιδιαίτερα σημαντικό σε ιστοσελίδες εμπορικού χαρακτήρα πχ.e-shops με τη χρήση e-commerce tracking)


Όπως σε κάθε επιχείρηση που δραστηριοποιείται διαδικτυακά, έτσι και στην ιστοσελίδα της, είναι σημαντικό να καθορίζονται στόχοι, ιδιαίτερα μετρήσιμοι. Μόνο έτσι είναι δυνατόν να προσδιορίσουμε την επιτυχία ή αποτυχία ενός εγχειρήματος. Στη πλατφόρμα Google Analytics, οι στόχοι (goals) είναι συγκεκριμένοι και κατηγοριοποιούνται ως εξής:
• Προορισμός (όταν ο στόχος μας είναι ο επισκέπτης να καταλήξει στη σελίδα που επιθυμούμε πχ πραγματοποιώντας μία εγγραφή ή αγορά)
• Διάρκεια (όταν ο στόχος μας είναι ο χρήστης να παραμείνει για κάποιο διάστημα στη σελίδα που επιθυμούμε πχ διαβάζοντας ένα άρθρο)
• Σελίδες ανά Περίοδο (όταν ο στόχος μας είναι ο επισκέπτης να επισκεφτεί έναν όγκο σελιδων σε μία περίοδο επίσκεψής του πχ μελετάει 3-4 παρεμφερή προϊόντα σε σχέση με αυτό που ενδιαφέρθηκε αρχικά )
• Συμβάντα (όταν ο στόχος μας έιναι ο χρήστης να κάνει μία ενέργεια σε κάποιο προϊόν ή υπηρεσία που προωθούμε πχ. να κάνει κλικ σε ένα διαφημιστικό banner)
Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφέρουμε τα «μονοπάτια στόχου» goal funnels μέσω των οποίων οι επισκέπτες κινούνται εντός του ιστοχώρου και καταλήγουν σε μία επιθυμητή μετατροπή.


Έχοντας περιγράψει μερικές βασικές έννοιες για το Analytics είναι σημαντικό να αναφέρουμε και τη τμηματοποίηση που μας προσφέρει η συγκεκριμένη πλατφόρμα. Τα τμήματα (segments) μπορούν να απεικονίσουν ομαδοποιημένες συμπεριφορές ή δεδομένα ανάλυσης πχ. για επισκέπτες χωρισμένους σε κατηγορίες με κοινά στοιχεία. Έτσι, μπορούμε να δούμε άλλο τμήμα για χρήστες από ελλάδα, άλλο τμήμα για άντρες χρήστες, άλλο τμήμα για χρήστες με δηλωμένο ενδιαφέρον πχ. τα αυτοκίνητα κ.ο.κ. Τα πιο γνωστά τμηματοποιημένα πρότυπα είναι βάσει της πηγής επισκεψιμότητας, του τύπου επισκεπτών, της τοποθεσίας, των δημογραφικών στοιχείων, του περιεχομένου θέασης κτλ.


Κλείνοντας το παρόν άρθρο, καταλήγουμε στο εξής συμπέρασμα. Το Google Analytics αποτελεί ένα ισχυρό εργαλείο καταγραφής της γενικότερης και ειδικότερης συμπεριφοράς και χαρακτηριστικών των επισκεπτών που έρχονται στην ιστοσελίδα μας. Είναι στο χέρι καθενός που επιθυμεί να μελετήσει τα παραγόμενα αποτελέσματα, να εξάγει τη χρησιμότητα αυτών, να διαχωρίσει βάσει προτεραιοτήτων τους στόχους του και να χαράξει τη στρατηγική που επιθυμεί ως προς το κοινό που απευθύνεται.