Ο ρόλος του social media marketing στο SEO δεν είναι συχνά τόσο προφανής. Πολλοί είναι σκεπτικοί για την επίδραση που έχουν στη κατάταξη της Google τα social signals.
Άλλοι διαχωρίζουν το social media marketing και το SEO σαν δυο ξεχωριστούς τομείς. Ωστόσο, όπως αποδείχθηκε πρόσφατα, αυτοί οι άνθρωποι αποτελούν μια μειοψηφία μεταξύ των έμπειρων επαγγελματιών του SEO.
Σε μεγαλύτερη έρευνα, για το πώς οι ειδικοί επαγγελματίες SEO κάνουν link building το 2017, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι περισσότεροι ειδικοί χρησιμοποιούν τα social media για τη δημιουργία συνδέσμων (link building).
Συγκεκριμένα:
Το 88% των SEO περιλαμβάνει συνδέσμους στα προφίλ των social media.
Το 81% κοινοποιούν το περιεχόμενο στα social media.
Το 53% έχει πειραματιστεί με εκστρατείες, για παράδειγμα διαγωνισμούς social media, κ.λπ.
Παρακάτω παρατίθεται ένα γράφημα από την PowerSuite, εταιρεία εργαλείων SEO που δείχνει το επίπεδο απόδοσης ανά κατηγορία:

Είναι λοιπόν σημαντικό να γνωρίζουμε ότι το link building στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι μια ευρέως χρησιμοποιούμενη και αποτελεσματική τακτική, αλλά παραβλέπεται από πολλούς ειδικούς του τομέα. Εάν ανήκετε σε αυτή τη τελευταία κατηγορία συνεχίστε να διαβάζετε. Το παρόν άρθρο θα σας δώσει μια επισκόπηση δοκιμασμένων μεθόδων που αξίζει να έχετε κατά νου.
Συμπεριλάβετε links στα προφίλ των κοινωνικών δικτύων σας
Τα social media συχνά θεωρούνται άσκοπα στο SEO για έναν απλό λόγο: οι σύνδεσμοι από τις πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης συχνά δεν ακολουθούνται. Ακόμα και οι πλατφόρμες των Google Plus, YouTube, Pinterest, Tumblr, LinkedIn (που είτε αποτελούσαν εξαιρέσεις αυτού του κανόνα, είτε θεωρούνταν από κάποιους ότι ήταν) έχουν ακολουθήσει τον ίδιο δρόμο.
Σήμερα, η μόνη εξαίρεση είναι το Reddit. Ωστόσο, δεν είναι και τόσο εύκολο το μάρκετινγκ στο Reddit. Το προϊόν σας θα πρέπει να είναι εξαιρετικά σχετικό σε ορισμένες υπό-κοινότητες για να λειτουργήσει η προώθησή σας και το link building.
Γενικά, δεν είναι σωστό να αγνοήσετε το link building μέσω των κοινωνικών μέσων δικτύωσης. Τι γίνεται με τα social signals και με το εισερχόμενο traffic από links στην αρχική μας σελίδα νέων? Παρακάτω επισημάνουμε μερικές συμβουλές για το χτίσιμο των backlinks για το SEO στα social media.
Για παράδειγμα, στο facebook, φροντίστε να προσθέσετε:
Έναν σύνδεσμο του ιστοτόπου σας στα στοιχεία επικοινωνίας, που βρίσκονται στις πληροφορίες.
Την διεύθυνση URL του ιστοτόπου σας κάθε φορά που δημοσιεύετε κάτι στον τοίχο σα, συμπεριλαμβανομένων των εικόνων και βίντεο.
Έναν σύνδεσμο στην ιστοσελίδα σας με τις αναρτήσεις της ομάδας σας.
Παρόμοια με αυτά που έχετε κάνει στο facebook, κάντε και στις άλλες πλατφόρμες των social media και συμπεριλάβετε συνδέσμους στις φωτογραφίες εξωφύλλου, στο βιογραφικό, σε εικόνες, περιγραφές κλπ. Ακόμη και αν δε συνεχίσετε να εργάζεστε με κάποια κοινωνικά δίκτυα σε τακτική βάση, δεν βλάπτει να έχετε μια πλούσια περιγραφή με συνδέσμους ώστε να κερδίσετε πιθανό traffic!
Κάντε τους ανθρώπους να δουν και να διαβάσουν το περιεχόμενό σας
Μία από τις κύριες δυσκολίες στο SEO και το content marketing είναι να κάνετε τους ανθρώπους να δουν το περιεχόμενό σας. Δεδομένου της πληθώρας περιεχομένου στο διαδίκτυο, είναι δύσκολη η εύρεση κοινού για το οποίο θα είναι σχετικά τα άρθρα σας.
Παρακάτω είναι κάποιες βασικές τακτικές για την προώθηση του περιεχομένου.
1. Κάντε το κείμενό σας αναγνώσιμο
Πολλοί εξακολουθούν να γράφουν άσχημα. Το περιεχόμενό σας πρέπει να είναι ελκυστικό, χωρίς λάθη και συνοπτικό εάν θέλετε να διαβαστεί. Ακόμη και αν υπάρχει μόνο για σκοπούς SEO.
2. Ερευνήστε τους ανταγωνιστές
Με την εξέταση των προφίλ των ανταγωνιστών σας θα διαπιστώσετε πολλές ευκαιρίες για προώθηση περιεχομένου. Θυμηθείτε να ψάξετε για τυχόν εξειδικευμένες παρεμφερείς σελίδες, όχι μόνο τους άμεσους ανταγωνιστές σας.
3. Στόχος να παραμείνει ενδιαφέρον το περιεχόμενο
Είναι δύσκολο στη πράξη, αλλά το να παραμείνει ενδιαφέρον το περιεχόμενό σας πρέπει να είναι ο απώτερος στόχος σας. Επίσης, εστιάστε στο περιεχόμενο που μπορεί να ανακαλυφθεί ξανά σε τακτικά χρονικά διαστήματα. Για παράδειγμα, ένα άρθρο σχετικά με τις Απόκριες έχει πολλές πιθανότητες να προσελκύει νέα κυκλοφορία κάθε Φεβρουάριο.
4. Μετάφραση του υπάρχοντος περιεχομένου σας
Εάν το κοινό σας είναι διεθνές, θα έχετε περισσότερη έκθεση και πολύ περισσότερα links εάν μεταφράζετε απλώς το περιεχόμενο που ήδη έχετε.
5. Εγγραφείτε σε newsletter σχετικών ιστοτόπων και κοινοτήτων
Δεν έχουν όλοι οι κλάδοι newsletter ή κοινότητες, αλλά οι περισσότεροι που ασχολούνται σοβαρά, έχουν. Για παράδειγμα, στο digital marketing, υπάρχει το GrowthHackers.com και το Inbound.org. Αναζητήστε παρόμοιους ιστότοπους στον κλάδο σας και υποβάλετε το περιεχόμενό σας για μεγαλύτερη στοχευμένη έκθεση.
6. Εγγραφείτε σε κοινότητες στα κοινωνικά δίκτυα
Οι κοινότητες στα κοινωνικά δίκτυα δεν είναι λιγότερο σημαντικές. Ανάλογα με την εξειδίκευση, μπορούν να είναι ενεργές και συνεπώς πολύτιμες για εσάς. Υπάρχουν ομάδες στο Facebook, LinkedIn και κοινότητες Google+, αλλά μπορείτε επίσης να επιχειρήσετε το μάρκετινγκ στις σχετικές κοινότητες των Reddit ή Tumblr.
Μην ξεχνάτε τις εξειδικευμένες ή τοπικές κοινωνικές πλατφόρμες. Υπάρχουν μερικές από αυτές αφιερωμένες ειδικά σε βιβλία ή μουσική, μερικές είναι δημοφιλείς μόνο σε συγκεκριμένες χώρες ή πόλεις.
Σε όλες αυτές τις κοινότητες, θα πρέπει να συνεργαστείτε με τους αναγνώστες, σχολιάζοντας και απαντώντας στις ερωτήσεις τους. Αυτό είναι καλό καθώς οι αναγνώστες μπορεί να χρησιμοποιήσουν το περιεχόμενό σας και να συνδεθούν με εσάς.
Δημιουργήστε περιεχόμενο που θα γίνει viral
Το να γίνετε viral είναι ο πιο γρήγορος αλλά και δύσκολος τρόπος για να κερδίσετε links. Όταν οι εκστρατείες ή ακόμη και οι περιπτώσεις κρίσης των social media γίνονται viral, οι σύνδεσμοι εμφανίζονται σε δημοφιλή σημεία και σε ιστοσελίδες ειδήσεων, χωρίς περαιτέρω προσπάθεια από εσάς.
Το να γίνετε viral και να καταλήξετε σε έναν δημοφιλή ιστότοπο είναι το όνειρο όλων των marketers. Αλλά, δε προσπαθούν πολλοί να το κάνουν.
Ενώ μερικά βίντεο γίνονται viral, είτε τυχαία είτε λόγω του εξαιρετικού τους περιεχομένου, αρκετά από αυτά δημιουργούνται από marketers που γνωρίζουν το κλειδί για το viral marketing.
Εξετάζοντας τι κάνουν οι εταιρείες των οποίων οι καμπάνιες γίνονται viral αρκετά συχνά προτείνουμε τα εξής:
1. Στοχεύστε το μάρκετινγκ των social media σε έφηβους και νέους ενήλικους
Ας πάρουμε σαν παράδειγμα τις αλυσίδες των fast foods. Ενώ πολλοί ενήλικες τρώνε fast food και σχεδόν όλοι χρησιμοποιούν κινητό δίκτυο, το social media marketing αυτών των εταιρειών φαίνεται να απευθύνεται σε εφήβους και νεαρούς ενήλικες.
Έχει να κάνει με την χρήση αστείων, emoticons, και κάποιες φορές λέξεις και εκφράσεις αυτών των ηλικιών. Για να βγει φυσικό το αποτέλεσμα, οι εταιρείες προσλαμβάνουν νεαρά άτομα που όλα γύρω τους έχουν να κάνουν με την viral κουλτούρα.
Οι εταιρείες στοχεύουν σε αυτό το πιθανό κοινό, κατά τη δημιουργία της στρατηγικής των κοινωνικών τους δικτύων διότι συνειδητοποιούν ότι αυτό είναι ακριβώς το κοινό που χρειάζεται για να γίνει κάτι viral. Ως αποτέλεσμα, οι απλές συνομιλίες μεταξύ αυτών των εταιρειών και του κοινού, ή αυτών των εταιρειών και άλλων εταιρειών, γίνονται viral, απλά και μόνο επειδή είναι αστείες.
2. Αντιδράστε σε ότι συμβαίνει στα social media σε πραγματικό χρόνο
Η κύρια διαφορά στη στρατηγική του τώρα έναντι του παρελθόντος είναι ότι αυτό που κάνουμε σήμερα στα κοινωνικά μέσα είναι σε πραγματικό χρόνο άρα ακούμε και ασχολούμαστε συνεχώς με το κοινό μας.
Πολλά και ενδιαφέροντα πράγματα συμβαίνουν συνεχώς στα κοινωνικά μέσα. Η ζωή δεν σταματάει ποτέ. Οι άνθρωποι συνεχίζουν να διαβάζουν, να σχολιάζουν και να μοιράζονται γιατί είναι στη κοινωνική φύση τους. Μια σπάνια καμπάνια θα γίνει viral χωρίς ένας μάνατζερ κοινωνικών μέσων να το προκαλέσει. Το κλειδί είναι η διατήρηση μιας συνομιλίας που φαίνεται να προσελκύει περισσότερη προσοχή από το αναμενόμενο.
Μια άλλη τακτική είναι να αντιδράτε σε ό, τι είναι ήδη στη μόδα στα κοινωνικά μέσα. Για να το πετύχουν αυτό οι marketers ψάχνουν και επιδιώκουν τα trends και το “αρπάζουν” τη κατάλληλη στιγμή και το εκμεταλλεύονται σχετικά.
Λάβετε υπόψη ότι οι εταιρείες θα πρέπει πάντα να ελέγχουν την τρέχουσα τάση μόδας και να εξετάζουν με προσοχή τους κινδύνους που μπορούν να προκαλέσουν στην επιχείρησή τους. Ενώ η χρήση κάποιων trends των κοινωνικών μέσων θεωρείται καθαρά ανήθικη από μερικές μερίδες κοινού, ωστόσο μερικές περιπτώσεις μπορεί να είναι επικίνδυνες αλλά ίσως αξίζουν τον κόπο για να διαδώσετε το μήνυμά σας και να ταρακουνήσετε τα νερά.
Για παράδειγμα, το DiGiorno Pizza έκανε χρήση, προφανώς (και ελπίζουμε) τυχαία, της τάσης με το hashtag #WhyIStayed, καμπάνια που στοχεύει να αποκαλύψει περιπτώσεις ενδοοικογενειακής βίας.
Από την άλλη πλευρά, τα Oreo με το μπισκότο του ουράνιου τόξου στόχευσαν στα σωστά σημεία, και έγιναν viral και δημιουργώντας συζήτηση, traffic και links.

3. Να είστε δημιουργικοί
Αυτός είναι αναμφισβήτητα ένας ακόμη τομέας που είναι εύκολος στη θεωρία, δύσκολος στην εφαρμογή. Δε μπορείτε να ελπίζετε ότι θα γίνετε viral δημιουργώντας απλά το περιεχόμενο που δημιουργούν όλοι, ακόμη και αν είναι καλύτερο, βαθύτερο σε νόημα ή πιο πολύχρωμο.
Πρέπει να ξεχωρίσετε δημιουργικά για να γίνετε viral. Μια τακτική για αυτό είναι να παρακολουθείτε τους ανταγωνιστές σας και να κάνετε κάτι εντελώς αντίθετο.
Για παράδειγμα, γνωστή εταιρεία μεξικάνικου φαγητού έπρεπε να προωθήσει τη νέα εφαρμογή (app) για παραγγελία μέσω κινητών, και αποφάσισε ότι κανείς δεν θα το αντιληφθεί εάν θα κάνουν σαματά στα κοινωνικά μέσα, όπως κάνουν όλοι.
Επομένως, διέγραψαν όλες τις σελίδες των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης αφήνοντας μόνο ένα σαφές μήνυμα, ότι η λύση βρίσκεται στην εφαρμογή τους και πουθενά αλλού:

Η επιτυχία στην καμπάνια έγινε viral, κερδίζοντας ποσότητες από links και traffic, και η εφαρμογή είχε τις περισσότερες λήψεις εκείνη τη περίοδο από την κατηγορία "τροφίμων και ποτών" του AppStore.
Τα συμπεράσματά μας
Το link building στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι πραγματικό και αποτελεσματικό. Όπως ισχύει γενικά, όταν δοκιμάζετε κάτι νέο και είστε συνεπής, έχετε σημαντικά περισσότερες πιθανότητες να βελτιώσετε την κατάταξή σας μέσω των social signals.