Ένα αποτελεσματικό digital εργαλείο
Το marketing μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είναι απαραίτητο δομικό στοιχείο μιας marketing στρατηγικής, για την ανάπτυξη μίας επιχείρησης μέσω Διαδικτύου.
Για να υλοποιηθεί, ο επιχειρηματίας μαζί με την ομάδα διαφήμισης /προώθησης, χρησιμοποιεί τη λίστα από διευθύνσεις email πελατών του, που είτε έχει συλλέξει κατά τη διάρκεια λειτουργίας της επιχείρησής του, είτε βρίσκει νέους τρόπους για να προσελκύσει νέους πελάτες με διάφορα κίνητρα όπως διαγωνισμούς, δώρα, κουπόνια κ.ο.κ.
Η καθολικότητα του email
Σήμερα σχεδόν όλοι οι καταναλωτές έχουν μια διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email address), θεωρώντας ότι είναι ένα άμεσο εργαλείο για την επικοινωνία τους στο Internet.
Οι φοιτητές, οι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων, οι υπάλληλοι, όλοι τους πιθανότατα έχουν ένα προσωπικό email και πολλές φορές έχουν πολλά περισσότερα (εταιρικό, φιλικό, ανεπίσημο, επίσημο, επαγγελματικό κτλ.)
Στη σημερινή εποχή, που οι ενεργοί καταναλωτές διαθέτουν όλοι τουλάχιστον από μία διεύθυνση email λοιπον, το μάρκετινγκ μέσω μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου αποτελεί μια από τις αποτελεσματικές τεχνικές ενημέρωσης, εξυπηρέτησης και προώθησης αγαθών και υπηρεσιών στο διαδίκτυο.
Μέσω αυτής της μεθόδου προώθησης, είναι σίγουρο πως ο σύγχρονος επαγγελματίας μπορεί να αποκτήσει νέους πελάτες και να εξυπηρετήσει τους υπάρχοντες πελάτες του (πολλές φορές πουλώντας επιπλέον προϊόντα σε αυτούς με τεχνικές cross-selling).
Με ιστοσελίδα ή χωρίς
Η χρήση του email marketing για τις επιχειρήσεις με ιστοσελίδα, συνιστάται ιδιαίτερα και αποδεικνύεται άκρως αποτελεσματική επειδή με αυτό το τρόπο τόσο οι παλιοί πελάτες όσο και οι νέοι πελάτες επανέρχονται στις σελίδες σας για να ενημερωθούν για νέες προσφορές προϊόντων ή υπηρεσιών που προσφέρετε (με τη προϋπόθεση οτι το έχετε στήσει ορθά και με στρατηγική στόχευση).
Πολύ μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει η χρήση τεχνικών email marketing και στις περιπτώσεις που κάποιος δεν έχει ιστοσελίδα, αλλά διαθέτει (ή επιθυμεί να χτίσει) μία λίστα από email πελατών. Στη περίπτωση αυτή, η στρατηγική πώληση μέσα από μία σειρά emails προς τους παραλήπτες του, χωρίς τη μεσολάβηση ιστοσελίδας, είναι αρκετά αποδοτική, αφού μέσα από κατάλληλα σχεδιασμένες καμπάνιες δημιουργεί emails που δεν έχουν σε τίποτα να ζηλέψουν τη λειτουργικότητα και τη σχεδίαση μίας ακριβής ιστοσελίδας.
H στρατηγική αυτή, ενισχύεται με ένα πλήθος αυτοματοποιημένων emails (autoresponders), σερβίροντας στο κατάλληλο χρόνο και με οπτικά θελκτικό τρόπο το κατάλληλο πωλησιακό μήνυμα.
Σε γενικές γραμμές, το email marketing αφορά στην αποστολή εμπορικού, ενημερωτικού ή εκπαιδευτικού χαρακτήρα emails προς τους παραλήπτες, για την προώθηση προϊόντων ή υπηρεσιών που προσφέρονται με βραχυπρόθεσμο ή μακροπρόθεσμο (ανάλογα την προσέγγιση και την ωριμότητα πελάτη) σκοπό την αύξηση πωλήσεων.
Οι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων μπορούν να ενισχύσουν τη παραπάνω μέθοδο, όταν τη συνδυάζουν με τη προβολή τους μέσω των κοινωνικών μέσων όπως το Facebook, το Twitter, το Instagram κ.α.
Μάλιστα, οι σύγχρονες πλατφόρμες για τη δημιουργία email καμπανιών διαθέτουν εξειδικευμένες δυνατότητες διαμοιρασμού στα κοινωνικά δίκτυα αλλά και λειτουργίες ενσωματωμένης διαφήμισης σε αυτά.
Το σημαντικό Newsletter
Μία πολύ σημαντική χρήση των πλατφορμών email για τις επιχειρήσεις, είναι και η δημιουργία Newsletter προς το κοινό τους. Η κατάλληλη σχεδίαση ενός newsletter (δελτίο ενημέρωσης), μπορεί αν γίνει σωστά να επιτύχει 3 εξαιρετικά σημαντικά αποτελέσματα για μία επιχείρηση:
Να δημιουργήσει μια προσωπική σχέση εγγύτητας με τους πελάτες της
Να κρατάει ζεστούς τους ήδη ευχαριστημένους πελάτες για επόμενες αγορές
Να καταγράφει τη συμπεριφορά των πελατών της για να βελτιώνεται
Η δημιουργία σχέσης με τους πελάτες που παραχώρησαν το email τους σε μία επιχείρηση για επικοινωνία, πρέπει να γίνεται με σεβασμό και με μέτρο.
Είναι γενικά παραδεκτό απο τους επαγγελματίες marketers, πως ο βομβαρδισμός με emails για περισσότερες πωλήσεις πετυχαίνει ακριβώς το αντίθετο αποτέλεσμα.
Έτσι, εάν θέλετε να είστε αποτελεσματικοί, οι μαζικές αποστολές μηνυμάτων πρέπει να γίνονται όχι μόνο για νέες πωλήσεις, αλλά κυρίως για την εκπαίδευση, την ενημέρωση και τη διατήρηση σχέσης επικοινωνίας με τους παραλήπτες σας, ικανοποιώντας τους παντα με ουσιαστικό περιεχόμενο.
Κατάλληλος χρόνος, μήνυμα και κοινό
Η στόχευση μίας καμπάνιας email στο κατάλληλο κοινό (πχ γυναίκες), είναι μία τεχνική που καθορίζει την επιτυχία του email που στέλνετε. Η ανταπόκριση (με clicks ή και αγορές) των παραληπτών σας, είναι άμεσα συνδεδεμένη με το αν στέλνετε το κατάλληλο μήνυμα στον κατάλληλο παραλήπτη, την κατάλληλη στιγμή.
Με ένα απλό παράδειγμα, ας υποθέσουμε πως έχετε ένα κατάστημα με ρούχα για παιδιά. Επίσης ας υποθέσουμε πως έχετε παραλάβει τη νέα collection.
Έχοντας ήδη χτίσει τη λίστα σας (πχ με μια προωθητική ενέργεια έξω από ένα μαιευτήριο), ήρθε η ώρα να ρευστοποιήσετε τις διευθύνσεις email που έχετε συλλέξει.
Το κατάλληλο μήνυμα έχει φωτογραφίες από τα 4-5 best sellers της εταιρείας, μία γενναιόδωρη έκπτωση για τη πρώτη τους αγορά και μία συναισθηματική προσέγγιση του τύπου «Το δικό σας αγγελούδι, αξίζει να έχει τα καλύτερα ρουχαλάκια για αυτό το χειμώνα?»
Το κατάλληλο κοινό είναι προφανώς γυναίκες που έγιναν μητέρες πρόσφατα (παρόλο που συλλέξατε και email από άνδρες ή συγγενείς που περιφέρονταν στο μαιευτήριο) και αποτελούν μέρος (segment) της λίστας όλων των διευθύνσεων που έχετε.
Η κατάλληλη στιγμή, είναι μία ώρα και ημέρα που πιθανόν η παραλήπτρια έχει κάποια βοήθεια στο σπίτι από το σύζυγό της π.χ. τη Κυριακή (με το σκεπτικό ότι τις υπόλοιπες μέρες έχει τα χέρια της διαρκώς απασχολημένα με το νέο της μωρό).
Από τα παραπάνω, καταλαβαίνετε πως θέλει στρατηγική και έξυπνο τρόπο. Ο τρόπος είναι μια επαγγελματική email καμπάνια.
Με τις σύγχρονες μεθόδους email marketing, θα έχετε τα μέγιστα αποτελέσματα για την επιχείρησή σας, επειδή το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο μπορεί να στοχεύει στο σωστό παραλήπτη καταναλωτή.
Με την αποστολή ενός στοχευμένου μηνύματος απευθείας στον πελάτη, η καμπάνια σας θα βρει τον επιθυμητό στόχο.
Όσο πιο αποτελεσματικά στοχεύσετε το μήνυμα, το κοινό και τη στιγμή, τόσο μεγαλύτερη επιτυχία θα έχετε να προσελκύσετε νέους πελάτες ή να ξανά πουλήσετε σε υπάρχοντες πελάτες (είναι ευκολότερο και πιο οικονομικό να πουλάτε σε υπάρχοντες πελάτες που ήδη σας γνωρίζουν).
Το κόστος χρήσης
Το κόστος χρήσης ποικίλει ανάλογα με τη πλατφόρμα email που θα επιλέξετε, με τον αριθμό των διευθύνσεων που έχετε αποθηκεύσει ή το πλήθος των email που θέλετε να στέλνετε μηνιαίως.
Ωστόσο, αξίζει να αναφέρουμε πως υπάρχουν και δωρεάν πλατφόρμες (με περιορισμούς) και αν ξεκινάτε σήμερα τις email marketing ενέργειές σας, μπορείτε να αναβαθμίζετε σταδιακά έναν λογαριασμό όσο εμπλουτίζετε και χτίζετε τις λίστες σας.
Σε σχέση με τις κλασικές παραδοσιακές μορφές διαφήμισης είναι πολύ φθηνότερο και φημολογείται πως έχει ένα βαθμό απόδοσης γύρω στις 39 φορές πάνω από την αρχική σας επένδυση. Για κάθε 1€ δηλαδή που ξοδεύετε , μία καλά δομημένη στρατηγική email marketing θα σας αποδώσει 39€.
Μάλιστα, αξίζει να αναφέρουμε πως μιλώντας για απόδοση, το email marketing βαθμολογείται υψηλότερα από ότι αποδίδουν όλα τα υπόλοιπα κανάλια διαφήμισης μαζί (πηγή: marketo).
Το συμπέρασμα
Από το πρώτο email που εστάλη το 1972 μέχρι τα email marketing automation funnels που βλέπουμε σήμερα, έχουν αλλάξει πολλά.
Μαζί με τη τεχνολογική εξέλιξη, έχει εξελιχθεί και ο τρόπος που οι σημερινοί καταναλωτές ενημερώνονται και αγοράζουν.
Το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο εξακολουθεί να είναι ένας από τους αγαπημένους τρόπους προσέγγισης των πελατών.
Παρότι συχνά θεωρείται ως ένας παλαιομοδίτικος τρόπος προσέγγισης και πωλήσεων, αποδεικνύεται από κορυφαίους marketers πως έχει μια πολύ καλή προοπτική για όσους επιχειρούν online και offline.